Okategoriserade

Höga berg och djupa dalar

Uppe på Monte Baldo utsikt över Riva del Garda

Två år i rad har jag och min väninna Kerstin åkt på vandringsresor. I år gick resan till Gardasjön i norra Italien. Vi åker i samlad tropp om lite mindre än 20 personer och har en alldeles egen guide som lotsar oss runt och förser oss med historia och annat matnyttigt om platsen.

Gamla vägen för bomullstransporter mellan Piovere och Aer

5 vandringar på en veckas vistelse där varje dag innehåller lunchstopp på någon härlig restaurang/alphydda eller medhavd picnic, uppe i bergen med vidunderlig utsikt. Här i Italien fick vi tre rätters middag varje kväll som toppades med ett dignande bord av dolce!

Vacker miljöbild från Piovere
Fjädernejlika…
Cyklamen samsas så fint med Hedera

Cyklamen växer vilt på de kalkrika sluttningarna under buskar som skydd. Nu vet jag varför mina cyklamen bara försvinner spårlöst, det behövs ett högre pH helt enkelt. Hela området är kalkstensberg. Ibland känns det riktigt likt Gotland det är nästan som att trampa på barndomsstigar:))

Salvia i mynningen till dem gamla vägen som ledde folket vidare mot Limone

Mitt växthjärta bultar alldeles extra på dessa vandringar där fina perenner dyker upp i sin naturliga miljö. Cypresser står upp som spjut och stora sjok av lavendel brer ut sig tillsammans med rosmarin. Människor pryder sina balkonger och fönsterbrädor med kaskadpelargoner och utsikterna är så magnifika att jag glömmer att bakom mig finns de vackraste olivlundar och vinrankor i rader på rader…

Balkongerna i Biacesa
Vinodlingar på vägen till Biacesa

Jag går och bara försöker ta in allt runt omkring mig samtidigt måste jag ha råkoll på var jag sätter mina fötter.

Älskar cypressernas karaktäristiska utseende

Hela miljön inspirerar mig. Får idéer hur jag själv kan göra här hemmavid. Det gäller allt, från markbeläggning, krukor, vatten och växtlighet, vad som faktiskt skulle vara snyggt och funka även hos oss. Länge har jag gått och fnulat på att inte ha de traditionella sommarblommorna i kruk- och sommar planteringar på Norrbys utan skapa något annat uttryck med ampelliljor, svärmorstungor, orkidéer, etc. Här fick jag verkligen vatten på min kvarn!

Ampelliljor i all enkelhet
Kapris

Den vackraste av dem alla… kapris blomman. En sådan bedårande skapelse som liksom hänger ut sin skönhet över muren. Väckte habegär hos min kära väninna.

Citroner

Onsdagen var en fridag från bergsvandring så vi tog en båt ut på sjön och besökte Limone. Hela stan är inriktad på citrus en riktig turistfälla, vilken vi försökte till varje pris undvika, gick hyfsat bra. Besökte i alla fall museet/plantagen med historia och riktiga citrusodlingar.

Som sagt allt kretsar runt citrus…
Vackert enkupigt tegeltak i Limone

En av dagarna åkte vi kabinbana upp toppen på Monte Baldo 1700 m.ö.h. Det var att få en köldchock! Jädrans vad kallt det var, mina stackars sommarkläder stod inte emot den hårda nordan som fullkomligt paralyserade mig. Men envis som jag är så vägrade jag vända om utan jag stretade på men varm blev jag först nere i stan Melcesine.

Inte ens denna otroligt krävande uppförslut gjorde mig svettig!
Vacker tistel på Monte Baldo
Astrantia major växte vilt. liksom…
… Gentiana
Solanum

Efter vandringen och en fantastisk lunch (spagetti med fisk fiskad i Gardasjön) uppe på Monte Baldo så tog vi åter kabinbanan och åkte ner till staden Malcesine som ligger vid foten av berget. Här hittade jag betydligt sydligare växter som den här otroligt stora Solanumen.

Fanns lite tid för glass innan båten åter tog oss till Riva del Garda.

Okända tjejer sitter och njuter
Morgonvyn från hotellet – solen på väg upp

En underbar resa med bästa sällskap. Är nu åter hemma. Såg att det är dags att börja kratta löv och rensa upp i krukor, ta in bord och annat… Vintern klappar på dörren. Men jag tar det lite piano idag och gick en lång promenad i skogen, har ju några mil i benen efter denna vecka som gör sig påminda. Jag blev glad och så blev min lilla hund Albin med!